piątek, 26 czerwca 2015

TRADYCJE.



Pamiętam jak byłam dzieckiem i chodziłam do szkoły podstawowej i na każdym kroku mówili nam o tym, że trzeba szanować tradycje i je kultywować, aby przetrwały przez kolejne pokolenia. Najczęściej zwracali nam uwagę na zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia bądź Wielkanocnymi. Mówili o dodatkowym miejscu przy wigilijnym stole dla nieznajomego i o łamaniu się opłatkiem. W Wielki Piątek rodzice pilnowali, abyśmy zachowywali ścisły post, a w niedzielę wielkanocną spożywaliśmy wspólne uroczyste śniadanie z tradycyjną w naszym domu święconką.  

Odkąd jednak mieszkam w górach moje podejście do tradycji nabrało nowego wymiaru. I owszem - te których nauczyłam się będąc dzieckiem zostały zachowane, lecz pojawiły się nowe jeszcze bardziej cenne zwyczaje, które chcę praktykować, by i moja córka w przyszłości je szanowała. 

Główną rzeczą, o której chcę Wam napisać - jest kultywowanie tradycji związanej ze strojem regionalnym. 
Gdy tylko zamieszkałam w górach, to wiedziałam, że strój taki chcę posiadać. W moich żyłach płynie góralska krew i chciałam w ten sposób jeszcze bardziej pobudzić jej krążenie. Pojechaliśmy więc z mężem do pracowni i wybrałam najpiękniejszy zestaw z możliwych i za każdym razem, gdy wyjmuję go z szafy, to zachwycam się nim na nowo. On pasuje do mnie, a ja pasuję do niego. jest taki o jakim marzyłam... 

Moja córcia póki co nie posiada tradycyjnego stroju, gdyż wciąż za szybko rośnie i byłby to oczywiście wydatek wyrzucony w błoto. Póki co posiada stylizowaną sukienkę, spódniczkę i koszulkę ( która chyba jest już przyciasna... ). Wiem jednak, że z czasem jej strój będzie przybierał coraz to bardziej tradycyjną formę. Póki co chodzimy w góralskim stroju na procesję Bożego Ciała, na rezurekcję i na pasterkę i uwierzcie mi - te dni są dla mnie naprawdę wyjątkowe...

Przez pewien czas tradycja ta w naszej miejscowości wymierała. Młodzi nie chcieli nosić strojów, bo woleli się "wylaszczyć" zakładając miniówy. Lecz z każdym rokiem zauważyć można, że liczba osób ubierających w wymienione wyżej święta strój regionalny - stale rośnie. Ubierają się starzy, młodzi i dzieci. I uwierzcie mi - jest to naprawdę piękne.

Ja będę pobudzać w Basi tą miłość do miejsca skąd pochodzi. Będę zachęcać do noszenia tradycyjnych strojów i do chodzenia po górach. Będę robić wszystko, żeby wiedziała, że tu jest jej dom... 












Góralska mama.

57 komentarzy:

  1. Po pierwsze - piękna postawa, kultywować tradycję i być z niej dumną. Po drugie - bajeczne zdjęcia <3.

    OdpowiedzUsuń
  2. O Boziu! To są najlepsze zdjęcia ever <3

    OdpowiedzUsuń
  3. Martynko jaka Ty jestes piekna. A w stroju goralskim wygladasz lepiej niz jakbys zalozyla mini bo masz w sobie to cos. Zreszta ladnemu we wszystkim ladnie :)
    Mam wrazenie ze czesto zmieniasz kolor wlosow. A ja od zawsze mam naturalne co nie znaczy ze lepsze ale boje sie zmian. Pzdr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oo rany dziekuje za miłe słowa ! Zawstydziłam się ! ;-) a jesli chodzi o wlosy, to kiedys faktycznie czesto zmienialam kolor ale ostatnio mam stale ten sam ;-)

      Usuń
  4. Hej dziewczyny wyglądacie bosko, cudne z was goraleczki:) Ania i Maja

    OdpowiedzUsuń
  5. O matko bardzo mi się podobają tradycyjne stroje pięknie w nich wyglądacie.A kto jest autorem przepięknych zdjęć? Te zdjęcia są po prostu cudne ;)
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przepięknie wyglądasz Góralska Mamo :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mnie bardzo podoba się pisany przez Mamę Basi blog a stroje góralskie to od dawna podobały mi się.Bardzo lubię Zakopane i zakupy góralskie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Cudny strój :) pasuje jak ulał.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj na zdjeciach mam tylko spodnice i korale. Caly stroj jest duzo bardziej okazały.

      Usuń
  9. Cudowne zdjęcia, fantastycznie razem wyglądacie... i te widoki! Też uważam, że warto pielęgnować tradycje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widoki niestety marne bo chmury utrzymywały sie i nie udalo nam sie złapać gór....

      Usuń
  10. Wzorowa postawa - godna naśladowania! Wyglądacie cudownie! <3

    OdpowiedzUsuń
  11. Zdjęcia są fenomenalne! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękne Wy, szkoda, że w Polsce takie tradycje wymierają, przecież nie tylko w górach są regionalne stroje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo młodzi już nie dbają o nie niestety....

      Usuń
  13. Najważniejsze to właśnie działać a nie tylko narzekać i już w dzieciach zaszczepiać góralskie tradycje ....

    OdpowiedzUsuń
  14. Muszę powiedzieć, że do twarzy Wam w tej 'tradycji':) Ja nie pochodzę z gór, ale jestem z nimi bardzo związana i dlatego szczerze rozumiem Twoją potrzebę. Trzeba pielęgnować takie wartości, także w naszych dzieciach, bo świat się na nas nie kończy. Zjawiskowo wyglądacie na tych zdjęciach:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciałabym, aby i Basia pokochała te nasze tradycje...

      Usuń
  15. Zazdroszczę tej tradycji ! Góralska Mamo napisz proszę w jakich górach mieszkacie, nie wiem czy przeoczyłam tę informację gdzieś na Twoim blogu. Sama pochodzę z Beskidów stąd moja ciekawość ;) pozdrawiam Was dziewczyny serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Martynko a zrobisz kiedys wpis o Twych relacjaxh z tesciami i relacjami twojego meza z Twoimi rodzicami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz... chyba raczej nie. To jest zbyt prywatna sprawa, a wiem, że dużo osób które znają mnie osobiście - czytają tego bloga i to było by raczej nie na miejscu. Wiadomo jak to z teściami - raz lepiej raz gorzej. :)

      Usuń
  17. Cieszy mnie fakt, że nie tylko ja staram się wpoić moim dzieciom tradycje mojej rodziny. Co prawda nie są takie piękne jak Twoje, ale mam nadzieję że moje dziewczyny będą kiedyś przekazywać je swoim dzieciom tradycje. Piękne widoki :)
    Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tradycje to świetna sprawa i trzeba je kultywować, żeby przetrwały jeszcze długie lata.

      Usuń
  18. Martynko nie przestajesz mnie zachwycać. Kocham to miejsce. Tego bloga. Jest mi tu tak dobrze. Dzieki Tobie zaczynam codziennie tesknic do gór. Bardzo chciałaby miec takie przestrzenie, widoki i tradycje. Cos cudnego. Wspaniale wygladacie. Uwielbiam Was

    OdpowiedzUsuń
  19. Fenomenalnie wyglądacie! Zdjęcia są rewelacyjne.
    Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
  20. Góraleczko... Nanananana... Uwielbiam folklor pod każdą postacią... Góry moja skryta miłość :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Fajne jest podtrzymywanie tradycji :) A zdjęcia i modelki przepiękne :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Ale jest u Was pięknie! A tradycja, naprawdę super sprawa ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. I to się chwali!!! PRZEPIĘKNE ZDJĘCIA! A Ty w sukni maxi- obłęd! !! :) :) :)

    OdpowiedzUsuń