piątek, 17 lipca 2015

BASIA GADA. #2


No i przyszła pora na zapisanie kolejnych nowych słów do Basiowego słowniczka. Rozgadało się to nasze bobo strasznie. Można spokojnie prowadzić z nią dialogi. Dla mnie najważniejsze jest to, że raczej stara się opanowywać właściwe nazwy przedmiotów, a mało określa własnych określeń. w dalszym ciągu jednak w większości posługuje się tylko częściami wyrazów ( najczęściej pierwszą bądź ostatnią sylabą ). Niemniej jednak spokojnie można się z nią dogadać, przez co nasze wspólne chwile są jeszcze bardziej ciekawe. 
Dzisiaj odnowię poprzednią część tego cyklu - zapiszę ewolucję słów oraz dopiszę nowe.

Część pierwsza tego cyklu do zobaczenia tutaj -----> #1



Słowa opanowane do tej pory przez Basię :
mama, mamiś, mamusiu, mami - mama
tata, tato, tatuś, tatusiu, tatusia - tata
baba - babcia W.
babiś - babcia E.
dzia, dziadziś - dziadek
cio - ciocia 
jeeek - wujek
Aba - Alba ( nasz piesek )
nie - nie 
taaa - tak
jee - jest
piee - piękne 
mooooi - mój/moja
paaaa - czapa
kółko - kółko 
papa - papa
dzidzi - dziecko ( do ok. 12 lat )   
 
miś, misiu - miś 
lala - lala
halo - telefon
ba - balon, piłka 
kl kl - klocki
cho tu - chodź tu
papie - papier
ni ma - nie ma
oooo - oko 
uuuu - ucho 
no - nosek

br - broda
pe - pępek
po - policzek
szi - szyja 

kol - kolczyk 
lapa - lampa
mle - mleko
pa - pan ( powyżej 12 lat )
pa - pani ( powyżej 12 lat )
be - brudne ( najczęściej rączki )
mo - mokre ( najczęściej włosy )
au - auto 
kakur - traktor
hopa, hoppalala - podskok 
husiu - huśtać, huśtawka
kapu - kąpać
piiiiii - pić  
aaa - spać 
cita - czytaj
piśś piśś - rysować, pisać
mo - motylek
pipij - przypnij ( spinkę, spinacza )
bu - buty 
pi pi - długopis


Naśladuje też dźwięki zwierzątek i pojazdów :
hał - piesek 
miał - kotek
koko - kurka
kukuuuuu - kogut
beeeeee - baranek
meee - koza
muuu - krowa
konik - ( dźwięk wydawany językiem )
gę gę - gąska
kaka - kaczka
kum - żabka
bruuum- auto
hu hu - sowa 
byzy - pszczółka


Pierwsze dialogi :
(jest ich na prawdę sporo i postanowiłam sobie, że wreszcie będę je zapisywać na bieżąco, bo później jak chcę sobie je przypomnieć, to nic nie przychodzi mi do głowy... :( )



Mama : Kto Cię dzisiaj będzie kąpać ? Mama czy tata ? 
Basia : Tatuś ! 
M : Ale zobacz Basiu - tata śpi. 
B : Aaaa... 
M : To co - kto Cię będzie kąpać ? 
B : Mamiiii ! 





Góralska mama.

19 komentarzy:

  1. ojej jak dużo mówi. U nas Antek bardzo mało dialogów prowadzi ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. tyle już słówek! świetnie, ze to notujesz :))).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Notuje bo to świetna pamiątka będzie :)

      Usuń
  3. Pamiętam te początki.....tęsknię za tym! Córka skończyła rok i jak zaczęła gadać tak do dziś buzia jej się nie zamyka :))))

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobrze, ze nie czytalam Cie jak moja cora byla w wieku Basi. Zaplakalabym sie! ;) Bi nie mowila prawie nic do drugich urodzin! A z Basi jest mala gadulka! :)

    Takie posty to swietna pamiatka! U siebie tez prowadze serie "w tym domu sie gada", gdzie zapisuje powiedzonka i dialogi moich dzieci. Pewnie wiekszosc jest smieszna i godna zapamietania tylko dla mnie, ale co tam! W koncu to pamiatka dla MNIE i kiedys moich Potworkow! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie mam nadzieję, że moja seria przerodzi się kiedyś w ciekawe dialogi, które również będę zapisywać :)

      Usuń
  5. Bardzo duzo slowek i juz pierwsze dialogie;)ciesze sie ze wrocilyscie wkoncu i pelne energi oby teraz chorobska obchodzily was szerokim lukiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na szczęście nam odpuściło... I daj Boże, żeby szybko znów sie nam nic nie przyplątało :)

      Usuń
  6. Rozumiem że tu jest klub poklepywania się po plecach ale naprawdę nie ma się czym zachwycać jak na 1,5 roczne dziecko. Dwulatek powinien już budować zdania odmieniając czasowniki i rzeczowniki, a tu nie ma nawet całych wyrazów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że jesteś taka zorientowana/ taki zorientowany. Z pewnością Twoje dziecko ( o ile je masz ) mając dwa lata wypowiadało całe referaty :) Ale spokojnie - mnie to nie rusza. Moje dziecko i tak jest najcudowniejsze, a ja jestem z niej cholernie dumna, że tyle potrafi i że tak pięknie się rozwija :)

      Usuń
    2. do anonimowy: zapomniałaś dodać, że powinien jeszcze dokonać rozbioru zdania.
      hahahahah

      człowieku (babo, facecie) - LECZ SIĘ!!!!

      Aneta

      Usuń
    3. Góralska Mamo - straszne! Twoja córka nie mówi całymi zdaniami? Skandal tosz to!
      Wyobraź sobie, że moja miesiąc starsza też nie - jestem pewna, że powinnyśmy jak najszybciej udać się na jakąś terapię, by w ciągu pół roku (do czasu aż te 2 lata skończą) recytowały nam Pana Tadeusza ;)
      :) :)

      Usuń
    4. A przepraszam za, może niestosowne, pytanie, ale czy mamy tutaj do czynienia może z Panią/Panem logopedą? Jeżeli tak, to bardzo chętnie zaproszę Panią/Pana na dyskusję na temat prawidłowego rozwoju mowy dziecka, bo może są jakieś nowe standardy, o których się nie uczyłam i których nie znam? Chętnie poszerzę swoją wiedzę na ten temat, bo o ile wiem, mam doświadczenie w tym zawodzie ( i widziałam Basię wielokrotnie "na żywo) to Basia ma całkiem spory zasób słownictwa i buduje zdania oraz dialogi. A dziecko zaczyna panować nad fleksją dopiero po 3 r.ż. A zdanie, z tego co się orientuje, składa się niejednokrotnie z użycia samego, odmienionego czasownika (idzie - w domyśle on, ona ono idzie". Auto buu również jest zdaniem. A jeżeli nie mamy tutaj do czynienia z LOGOPEDĄ, to bardzo proszę o nie wypisywanie bzdur na forum, bo to tylko sieje niepokój rodziców. Pozdrawiam.

      Usuń
  7. Jest przesłodka... i zapewne przesłodki ma głosik :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wyobrażam sobie Basie jak mówi takim słodkim, dziecinnym głosikiem :) rozgadała się, a będzie coraz więcej tych dialogów.

    OdpowiedzUsuń
  9. Genialne! Klkl - w życiu bym nie wpadła, że to klocki :D a to w sumie nawet logiczne! :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Ach! Czekałam na ten wpis! Cudnie się Baśka rozgadała:D Moje hity to cho tu i kakur:D Bosko:)

    OdpowiedzUsuń